aktuality ze světa účetnictví

7. 4. 2020

Informace pro zaměstnavatele o možnostech využití podpory v rámci vládního programu Antivirus

Vláda připravila pro zaměstnavatele k udržení zaměstnanosti program Antivirus, který bude pro většinu z Vás použitelný a zajímavý.

Z možností, které jsou v rámci tohoto programu zmiňovány, se Vás, klientů naší daňové kanceláře týká režim B (Režim A se týká zaměstnanců v karanténě, nebo subjektů jimž je nařízením vlády zakázáno provozovat svoji činnost. V tomto textu se mu tedy nadále nevěnujeme), který zahrnuje následující příčiny omezující Vaše podnikání:

1) omezení dostupnosti vstupů nezbytných k činnosti (suroviny, služby) – zaměstnanec pobírá náhradu mzdy ve výši 80% průměrného výdělku.

2) omezení poptávky po službách a výrobcích firmy – zaměstnanec pobírá náhradu mzdy ve výši 60% průměrného výdělku.

Důležité předpoklady pro zařazení do některého z těchto režimů:

  • Zaměstnanec je buď mimo pracovní proces nebo je mu přidělena práce maximálně do výše úvazku odpovídajícího příslušné redukci výdělku.
  • Jedná se o zaměstnance v pracovním poměru (podpora se tedy nevztahuje na zaměstnance v rámci dohody o provedení práce ani na zaměstnance v rámci dohody o pracovní činnosti)
  • Zaměstnanec není ve výpovědní lhůtě ani se nejedná o poslední měsíc jeho pracovního poměru
  • Zaměstnanec musí mít sníženou mzdu – není možné žádat o podporu při zachování 100% mzdy

Program Antivirus je zatím spuštěn pro období od 12. března do 30. dubna 2020. Podpora činí 60% z vyplacených náhrad včetně odvodů sociálního a zdravotního pojištění (tedy ze superhrubé mzdy). Maximální částka podpory činí 29.000 Kč na jednoho zaměstnance.

Doporučení k tomu, jak byste měli postupovat:

1) Zvážit, zda splňujete podmínky pro čerpání podpory z programu Antivirus

2) Vybrat, který z výše uvedených režimů odpovídá Vaší situaci

3) Upravit výši mezd a pracovní rozsahy podle příslušného režimu

4) Zvážit, zda hodláte žádat o podporu již za měsíc březen

5) Informovat mě o výše uvedených skutečnostech

6) Vzhledem k tomu, že se žádosti o podporu budou vyřizovat pouze elektronicky, je nutné, aby měl zaměstnavatel zprovozněnou datovou schránku nebo měl uznávaný elektronický podpis. Pokud nemáte ani jednu možnost, je nutné zplnomocnit osobu, která tímto disponuje – nabízím k tomu svou datovou schránku.

Další postup – nejspíše budu připravovat já:

1) Datovou schránkou se odešle na místně příslušný Úřad práce návrh dohody o poskytování podpory – formulář k vyplnění a odeslání je na stránkách Úřadu práce

2) Po jejím schválení (je to otázka velmi krátké doby) bude dohoda zaslána stejným kanálem zpět zaměstnavateli. Pod číslem dohody bude pak možné žádat o proplacení podpory.

3) Po ukončení kalendářního měsíce, za který se podpora žádá, se vyplní formulář, který bude obsahovat rekapitulaci vyplacených mezd. Podmínkou žádosti je faktické vyplacení mezd a odvodů na SP a ZP.

V Brně dne 7. 4. 2020

Co nabízíme

Bezpapírové účetnictví

Účetnictví bez šanonů. Všechno online, všechno dohledatelné.

DAŇOVÉ PORADENSTVÍ

Daně vyřešíme za vás – správně, včas a obhajitelně.

Mzdové účetnictví

Mzdy vyřešené. V pořádku, v termínu, bez pokuty.

Controlling a procesní řízení

Máte jasná čísla. Máte nastavené procesy. Máte firmu pod kontrolou.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Má váš Business Central nastavené účtování tak, jak ho opravdu potřebujete?

Due diligence

Nekupujte skryté daňové problémy.

Vy děláte byznys, my hlídáme čísla. Účetnictví a daně nechte na nás.